List

Op mijn opleiding Digital Business Concepts bestaat het eerste schooljaar uit vier periodes. Voor iedere periode werk ik gezamenlijk met ongeveer vijf man aan een project, waarbij we digitale concepten bedenken voor échte opdrachtgevers, zoals Twitter of Microsoft, maar ook kleinere bedrijven. Ik heb besloten om per project één blogartikel te schrijven, omdat ik graag mijn gecreëerde concepten met jullie wil delen.

Wie is de opdrachtgever bij mijn eerste project?
De opdrachtgever is de voormalige directeur van Sanoma: Eric Ariëns. Momenteel heeft hij zijn eigen onderneming genaamd Strossle. Zijn onderneming zorgt ervoor dat advertenties in nieuwsartikelen op een slimme manier vertoont worden (dit wordt ook wel ‘native advertising’ genoemd). Het bedrijf bestaat pas 1 jaar en heeft inmiddels 50 medewerkers.

EricAriens

Hier sta ik op de foto met Eric Ariëns, oprichter van Strossle.

Wat moet ik doen bij dit project?
Voor mijn eerste project moet ik een dienst of product verzinnen op het gebied van proximity marketing. Proximity marketing is het plaatsen van (advertising) content op een apparaat via een lokale draadloze distributie. Dit kan ik het beste uitleggen aan de hand van een voorbeeld, stel je voor: je koopt vaak kleren bij de Bijenkorf en je hebt de applicatie van deze kledingwinkel op je telefoon geïnstalleerd. Wanneer je in de buurt komt van de Bijenkorf, stuurt de winkel door middel van Bleutooth een melding naar je telefoon, zoals “Hey, momenteel zijn er 2 broeken voor de prijs van 1”.

Welk concept hebben wij verzonnen?
Wij willen d.m.v. proximity marketing ervoor zorgen dat de Tilburgse kermis effectiever en efficiënter verloopt. De naam van ons concept wordt SmartFair: dé kermis anno 2020. SmartFair wordt een applicatie voor je telefoon die ervoor moet zorgen dat je hele kermisbeleving leuker wordt.

De (kermis)applicatie wordt een grote kaart die kunt in- en uitzoomen (soort Google Maps). Op deze kaart kun je de locatie van de attracties, kraampjes en bijbehorende evenementen zien. Er bestaat een mogelijkheid om gelegenheden te beoordelen aan de hand van het ingebouwde rating-systeem.

Op de applicatie kun je een saldo opwaarderen. Met dit saldo kun je betalen bij attracties (i.p.v. attractiemunten). Wanneer je een specifiek bedrag hebt uitgegeven of een bepaald aantal keren in een attractie bent geweest, kun je een korting ontvangen. Denk hierbij aan een korting op een specifieke attractie of een gratis biertje. De korting zal voor jou het motief moeten worden om onze kermisapplicatie te downloaden.

Dit is een geschetste interface van onze applicatie:
Afbeelding1Afbeelding3Afbeelding2

In welke wijze is ons concept gerelateerd aan proximity marketing?
Wanneer je de applicatie wilt downloaden, moet je akkoord gaan met de algemene voorwaarden. Hierin staat dat wij gebruik maken van iBeacons en Bleutooth om zo de locatie van een bezoeker te traceren. Wij gebruiken de data van de applicatie om zo een inzicht te krijgen over de locatie, hoeveelheid en uitgaven van de bezoekers. Hiermee kunnen wij:
– De handhaving en toezicht op de kermis verbeteren;
– De bezoekers sturen naar specifieke locaties d.m.v. kortingen (crowdmanagement);
– De omzet van de kermis (attracties, events en horeca) optimaliseren door in te spelen op de prijselasticiteit.

rct_peeps

Ons concept was gedeeltelijk gebaseerd op RollerCoaster Tycoon: een computerspel die het beheren van een attractiepark simuleert. In deze game was het mogelijk om informatie te vinden over iedere bezoeker in je pretpark, waardoor aan de hand van deze analyses het park kon verbeteren.

Wat is het eindresultaat?
Het concept is volgens de opdrachtgever een realistisch en creatief idee. De vraag was wel of de gemeente voor een dergelijk concept wil financieren, omdat deze vaak moeite hebben met innoveren. Daarnaast gaat er (mogelijk) veel zwart geld om in deze markt, waardoor het moeilijk wordt om kermisexploitanten over te halen om over te gaan op ons betalingssysteem. Echter was er aan mijn inzet deze periode geen gebrek, waardoor mijn eerste project is beoordeeld met een 8,2.

Klik hier om onze eindpresentatie te downloaden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *