Voor mijn tweede project als eerstejaarsstudent DBC heb ik een ontzettend gaaf concept ontwikkeld. In dit artikel schrijf ik over mijn opdrachtgever en welk concept wij bedacht hebben. Mocht je de samenvatting over mijn eerste project nog niet gelezen hebben, dan kun je dat direct doen door hier te klikken.
Wie is de opdrachtgever bij mijn tweede project?
De opdrachtgever is Evert Hilhorst, interaction designer bij Freshheads. Freshheads helpt bedrijven met hun online ambitie, waarbij merkbeleving, engagement en mobiele innovatie centraal staat. Het bedrijf specialiseert zich in drie gebieden: vraag en aanbod van leadgeneratie, service design en online innovatie. Het bedrijf is letterlijk begonnen op een zolderkamer en is uitgegroeid tot een bedrijf met ongeveer 35 werknemers.
Wat moet ik doen bij dit project?
Ik moet een digitaal business concept bedenken voor de zorg. Dit kan heel breed zijn: van zorg in een ziekenhuis tot fysiotherapie of health coaching. Het concept moet voldoen aan drie richtlijnen: het moet de welzijn van de patiënt/mens ten goede komen, een positieve bijdrage leveren aan de nationale zorgkosten en potentie hebben uit te groeien tot een bedrijf.
Welke doelgroep wil onze projectgroep gaan aanpakken?
Na een lange tijd gebrainstormd te hebben, zijn we tot de conclusie gekomen om dementerende ouderen als doelgroep te nemen. Wij geloven erin dat wij het proces van geheugenverlies door middel van technologie tegen kunnen gaan. Uit onderzoek blijkt dat activiteiten die het denkvermogen stimuleren (cognitieve stimulatie) een positief effect heeft op het geheugen van dementerenden. Wij willen een app voor de telefoon of tablet gaan ontwikkelen die het denkvermogen op een speelse en uitdagende manier stimuleert.
Welke applicatie heeft onze projectgroep bedacht?
De naam van ons concept is Remember: een applicatie waarop dementerende ouderen een game kunnen spelen die de ziekte dragelijker maakt. Om de game te kunnen spelen, zullen familieleden van het dementerende persoon eerst enkele foto’s uploaden. Om de belangrijkste functie van de applicatie goed uit te leggen, maak ik even gebruik van het onderstaande voorbeeld.
Nadat er foto’s van de familieleden zijn ingesteld, krijgt de gebruiker meerdere foto’s te zien met de vraag: “Welke van deze twee personen is bijvoorbeeld Peter? Veeg het persoon weg die het niet is”. Zodra ze weten of denken te weten welk van de tweede personen Peter is, swipen ze de afbeeldingen die niet Peter is weg. Als de app constateert dat de gebruiker de juiste foto heeft weggeveegd, zal hij verder gaan naar de volgende vraag. Deze vraag zal lastiger zijn dan de vorige vraag door bijvoorbeeld te vragen naar een familielid die verder weg staat. Dit tegenovergestelde gebeurt wanneer een dementerend persoon de vraag onjuist heeft beantwoord.
Voor welke stakeholders is onze applicatie interessant?
Het belangrijkste uitgangspunt van onze applicatie is gebruiksvriendelijkheid, omdat ouderen eenvoudig onze dienst moeten kunnen gebruiken. Door onze applicatie voor een laagdrempelig bedrag (99 cent) aan te bieden, is het voor iedere persoon met dementie, die in het bezit is van een smartphone of tablet, mogelijk om de applicatie aan te schaffen. Hierdoor hebben dementerende mensen een goedkope mogelijkheid om hun familieleden langer te herinneren.
Door gebruik te maken van swipen, zorgen wij ervoor dat de reactiesnelheid van de gebruiker gemeten kan worden. Ook zullen wij opslaan of de gebruiker de vragen goed beantwoord. Wanneer er langdurig gebruik wordt gemaakt van de applicatie, kunnen mogelijke patronen ontdekt worden. Deze gegevens zijn interessant voor familieleden en zorgdragers, zodat zij kunnen zien of er mogelijk progressie wordt geboekt in het geheugen van de dementerende. Daarnaast is dergelijke data waardevol voor het testen en onderzoeken van dementie remmende middelen. Wanneer je ziet dat er aanzienlijk beter gespeeld wordt na het gebruik van een bepaald medicijn, dan zou je kunnen valideren dat een medicijn daadwerkelijk helpt tegen dementie.
Wat is het eindresultaat?
Er is bij dit project gekeken naar de Belbin-rollen van de groepsgenoten, waardoor de samenwerking veel effectiever is verlopen. Ondanks dat het eindcijfer lager is dan bij mijn eerste project, is er een professionelere uitwerking gerealiseerd. Het project is beoordeeld aan de hand van onze eindpresentatie en ons conceptboek. Mocht je benieuwd zijn, dan kun je door middel van de onderstaande links beide documenten downloaden. Voor dit project heb ik een 7,4 gekregen.
Download de eindpresentatie (powerpoint)
Download het conceptboek (pdf)
Interessant concept. Kijk uit naar de volgende concept, Floris!