List

Het is bijna 2020. De ontwikkelingen op digitaal gebied gaan sneller dan ooit. Voor iedere marketeer brengt dit kansen met zich mee, maar ook uitdagingen. Ook komend jaar gaat de concurrentie heftig worden, en zal de klant meer verwachten. Daarom is het essentieel om in te spelen op de laatste trends. In dit artikel bespreek ik de 20 belangrijkste online marketing trends. Zo start jij vol inspiratie het nieuwe decennium.

Trend 1: De populariteit van TikTok
Terwijl grotere social media spelers, zoals Facebook en Twitter, hun gebruikersaantallen zagen dalen, ontstonden er nieuwe platformen die alsmaar groter werden in 2019. Dé grootste hit van 2019 was social media app TikTok. Er zijn al meer dan 500 miljoen tieners die dagelijks inloggen. Op TikTok maak je korte, Snapchat-achtige video’s op het ritme (of niet) van muziek die je zelf uitkiest. Je kunt dansen, lipsyncen, of gewoon korte shots van je dagelijkse activiteiten delen. Híér ontstaan nieuwe hypes, memes en hits. Het succes van de app is dat je zonder al te veel volgers te hebben toch enorm veel mensen kunt bereiken, middels de populaire discovery-feed. De vraag is natuurlijk: hoe houdbaar is het succes van de app? Waarom lukt het deze nieuwe app wél om door te breken? En hoe serieus moet jij als marketeer overwegen om aan de slag te gaan met TikTok? TikTok is voornamelijk voor tieners, maar het kan zomaar zijn dat de gemiddelde leeftijd met de tijd zomaar opkrikt. Datzelfde zagen we immers gebeuren bij Instagram en Snapchat. Adverteren op TikTok is mogelijk, maar de eerste grote merken beschouwen TikTok meer als kanaal om grappige content te delen met hun doelgroep.

Trend 2: Klantervaring en -binding maken het verschil
De geruchten gaan dat Amazon in 2020 een Nederlandse webshop opent. Die introductie zal de e-commercewereld extra op scherp gaan zetten, waarbij veel spelers naar middelen als personalisatie, dynamische prijzen en bezorgbundels zullen grijpen. Zeker binnen de B2C zie je al dat veel kleinere webshops, maar ook grote merken, zich aansluiten als partner bij grote marktplaatsen zoals Bol.com, Wehkamp en Zalando. Tegelijkertijd zijn fabrikanten ook hongerig naar eigen data en gaan zij steeds vaker direct aan consumenten en bedrijven leveren, zoals Nike. Met de toetreding van fabrikanten en spelers als Amazon en Alibaba zullen webshops op alle fronten meer datagedreven moeten gaan werken. User experience (UX) en klantbinding zijn belangrijker dan ooit.

Trend 3: Video wordt de absolute standaard
Dagelijks wordt er 1 miljard uur aan online video’s bekeken: goed voor ruim 80% van de totale online consumptie wereldwijd. 72% van de consumenten kijkt liever een video over een product dan dat hij of zij een productomschrijving leest. Video is de nieuwe standaard van content consumeren, in zowel de B2B als B2C. Zeker op mobiel kijken we veel meer video’s dan dat we blogs lezen. Je klanten doen het, dus moet jij er ook zijn: op zowel YouTube als Facebook, Instagram en LinkedIn. Video past in iedere fase van de customer journey: voor bereik, voor de oriënterende klant, voor retentie en frequentie, en meer.

Trend 4: Emphemeral content is de nieuwe maatstaf
Ephemeral content is content die na een bepaalde tijd verdwijnt, zoals Stories op Instagram. Deze vorm van content groeit, qua hoeveelheid, 15x sneller dan geplaatste content in de feed. Daarnaast gebruikt 98% van de mensen op Instagram de Stories, waarvan 1/4e van de merken Stories zelfs dagelijks gebruiken. Hoe komt het dat dit zo populair is? Het concept begon bij Snapchat en niet veel later is het schaamteloos overgenomen door Instagram en Facebook die, op het gebied van Stories, Snapchat snel voorbij zijn gegroeid. Mensen vinden het voornamelijk leuk doordat de authenticiteit en de mogelijkheid tot interacteren hierop hoog is. Stories worden vaak gezien als authentiek omdat het stukjes of verhaaltjes uit het dagelijks leven zijn en niet een in stage gezette foto gericht op selling of promotie. Daarnaast kun je veel elementen toevoegen aan bijvoorbeeld een Instagram Story waarop je kan reageren, zoals een poll of bijvoorbeeld een vragen(v)uurtje.

Trend 5: De opkomst van conversational commerce
Conversational commerce refereert aan de interactie die mensen hebben met diensten en bedrijven via chat, zoals WhatsApp of Facebook Messenger. Hiermee vermijden we zoekfuncties, vervelende dropdowns en gaat de klant rechtstreeks het contact aan met het bedrijf of, in veel gevallen, het algoritme. Echter is de chat op dit moment niet alleen meer een middel om vragen te beantwoorden; het is een punt waar je een conversatie begint om je conversie te verhogen. Door middel van AI in chatbots kunnen chatvensters geopend worden om de klant aan te sporen om een bepaalde actie te ondernemen. Stel je voor dat je advies kan geven over een bepaald product door simpelweg een paar vragen voor te leggen in een chatbot. Grote kans dat de conversie hierdoor wordt verhoogd, omdat je advies (en tegelijkertijd je product) perfect aansluit bij de wensen van de bezoeker.

Trend 6: Social wordt het platform voor research én e-commerce
28% van de online gebruikers geeft aan dat zij social media gebruiken om onderzoek te doen naar een bepaald product voordat ze deze gaan kopen. 84% van de online gebruikers vertrouwen online reviews.  Daarnaast zien we dat er steeds meer mogelijkheden zijn om direct te verkopen op social media. Vooral op Facebook, Instagram en Snapchat zie je dit terugkomen, waarbij je producten kan taggen, waar de Marketplace is geïntroduceerd en waar je shopping advertenties kan opzetten. Op dit moment kun je in de Verenigde Staten zelfs direct producten afrekenen bij een selecte groep merken en influencers, via Instagram Check-out. De drempel om door te klikken naar een website neem je daarmee dus weg.

Trend 7: Personalisatie wordt alsmaar belangrijker
Als je in 2020 nog op wil vallen als merk zul je je marketing moeten personaliseren. Dat kan met gepersonaliseerde content, advertenties, e-mails en zelfs gepersonaliseerde producten. Onderzoek wijst uit dat bijna driekwart van de mensen gefrustreerd raakt als websites aanbiedingen en banners laten zien die geen rekening houdt met persoonlijke voorkeuren of niet voor hun relevant zijn. Iemand die net getrouwd is heeft waarschijnlijk geen behoefte aan advertenties voor datingsites en de meeste mannen zullen niet zitten te wachten op reclame voor make-up. Consumenten verwachten ook steeds meer persoonlijke productaanbevelingen. Streamingdiensten als Spotify en Netflix zijn al heel goed in het doen van persoonlijke aanbevelingen, op basis van jouw muziek- of filmsmaak en je kijk- en luistergedrag. Met big data en slimme algoritmes kunnen we steeds beter voorspellen waar iemand van houdt, om zo relevante aanbevelingen en productsuggesties te kunnen doen, iets waar webwinkels als Amazon en Bol.com al volop mee bezig zijn.

Trend 8: Kunstmatige intelligentie wordt steeds relevanter
Kunstmatige Intelligentie, Artificial Intelligence (AI), is al jaren een buzzword. Feit is dat kunstmatige intelligentie in online marketing steeds belangrijker wordt en dat je er eigenlijk niet meer omheen kunt. Big data, machine learning en slimme algoritmes zijn in staat om productaanbevelingen te doen, relevante doelgroepen samen te stellen, te communiceren met consumenten middels chatbots en campagnes te optimaliseren. De mogelijkheden van kunstmatige intelligentie worden in 2020 steeds beter zichtbaar. Naast geautomatiseerde biedstrategieën, Dynamic Search Ads, Smart Shopping en Smart Display zullen er steeds meer toepassingen komen om marketing te automatiseren.

Trend 9: Social groepen en communities zijn terug van weggeweest
Mensen proberen steeds meer met elkaar te delen hoe ze over bepaalde tools, features, ideeën en onderwerpen denken. Groepen op social media bieden daar de uitkomst voor. Zo ontstaan er eigenlijk mini social networking communities. Grote kanalen als LinkedIn en Facebook voeren nieuwe features door die groepen ook steeds meer aan het licht brengen. Het is nu bijvoorbeeld ook mogelijk om als merkpagina deel te nemen aan een groep. Ga dus op onderzoek uit of er groepen zijn die voor jou als marketeer interessant kunnen zijn om de discussie met je doelgroep aan te gaan.

Trend 10: Meer voice control systems
In 2018 is Google Assistant, de digitale assistent van Google, in het Nederlands verschenen. Hiermee kun je je smartphone eenvoudig stemcommando’s en zoekopdrachten geven met je stem, waarna de assistent je netjes in het Nederlands antwoord geeft. Ook de Google Home speaker in Nederland verkrijgbaar, waarmee je je stem ook in huis kan laten gelden om je smart home te bedienen, muziek af te spelen en recepten voor te lezen, om maar wat toepassingen te noemen. Naast Google zijn er meer fabrikanten bezig met spraakgestuurde assistenten en smart speakers, zoals Siri en de HomePod van Apple, en Alexa en de Echo van Amazon. Smart speakers komen steeds meer voor in onze huiskamers en spraakgestuurde assistenten worden steeds slimmer. De voorspelling is dat in 2021 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zal zijn.

Trend 11: Marketing en sales slaan de armen inéén
Leadgeneratiecampagnes komen veelvuldig voor. We verzamelen ze via de website, maar ook via social media en externe landingspagina’s. Maar hoe classificeren we deze leads? Marketing heeft zijn lead scoring doorgaans goed op orde. Sales vult de pijplijn en beoordeelt de échte waarde van een lead. De volgende stap: het proces van marketing naar sales automatiseren en optimaliseren. Zo zijn beide teams ten alle tijden op de hoogte, kan marketing de campagnes beter bijsturen en krijgt sales betere leads. Werk dus in een tool, vaak marketing automation, die sales en marketing kan migreren. SharpSpring en HubSpot zijn bekende voorbeelden. Eén centrale database voorkomt ruis. Zorg er tevens voor dat je interne proces de classificering van nieuwe leads ook voor de marketeer inzichtelijk wordt gemaakt, op basis van input van sales. Segmenteer leads op basis van herkomst, campagne en doelgroep alvorens een campagne bij te sturen.

Trend 12: Centraliseren van anonieme data
De AVG en het aanscherpen van de privacywetgeving hebben veel invloed gehad op de manier van dataverzameling. Wanneer mag je persoonlijke data bewaren, en wat is écht anoniem? Door data van verschillende platformen los te halen van een specifieke gebruiker en te verwerken in een eigen database wordt de data anoniem. We spreken dus niet meer van gedrag op basis van een persoon maar van een bezoeker. Hierdoor is deze bruikbaar voor verschillende doeleinden zoals rapportage, analyse en modellering. 

Trend 13: Van funnel naar flywheel
We maken allemaal gebruik van marketing funnels, waarbij een top-down approach gehanteerd wordt. Mensen komen boven in de funnel terecht en worden door de funnel getrokken totdat ze uiteindelijk het doel bereiken: klant worden. Maar houdt het proces daar op? Absoluut niet, vaak begint het dan pas! Er is een nieuw model ontwikkeld: het flywheel model. Het flywheel gaat een stuk verder dan een funnel. Het neemt de klant als het middelpunt, en zet de fases en content daaromheen. Hoe sneller je het flywheel voorziet van leads en content, hoe sneller je je klanten kan verwelkomen en van deze klanten je ambassadeurs kan maken. Met marketing automation kun je in elke fase van het aankoopproces (en daarna) content versturen naar je lead of klant. Vooral je klant gaat hierin erg belangrijk worden. Zorg dus dat je altijd uitgaat van je klant, ook al is je doelgroep nog niet zo ver!

Trend 14: Customer Data Platforms in opkomst
Precies dat ene product aanprijzen wat jij wilt hebben. De grootste jongens zijn er een kei in. Het lijkt net toveren, maar het is niets meer dan het correct inzetten van data. Met voldoende data wordt het mogelijk om unieke persona’s te creëren. Met een Customer Data Platform beschik jij over de mogelijkheden om in te spelen op variaties tussen verschillende type bezoekers, en kun je zelfs kansen voorspellen. Met de kracht van een CDP ben je in staat constant unieke customer journey op te bouwen en verschillende klantprofielen te creëren. Al deze data, zowel van bekende als onbekende bezoekers, geeft het systeem voldoende know-how om een voorspelling te doen op wat de volgende stap van de bezoeker zal zijn.

Trend 15: Toenemend gebruik van chatbots
Eén van de toepassingen van artificial intelligence en machine learning is de chatbot. Chatbots zijn absoluut niet nieuw, maar inmiddels kunnen we wel stellen dat ze de hypefase wel aardig voorbij zijn en volwassen worden. Hoewel volledig geautomatiseerde chatbots nooit het persoonlijke klantcontact volledig kunnen vervangen, zullen chatbots steeds vaker het eerste kanaal zullen worden als we contact willen zoeken met een bedrijf. Daarin zijn de belangrijkste trends voor de nabije toekomst:

  • Chatbots worden menselijker, met natuurlijk taalgebruik;
  • Ze worden meer service-georiënteerd, waarbij chatbots steeds meer taken kunnen uitvoeren, zoals orderstatussen controleren, aankopen en boekingen doen en reserveringen plaatsen;
  • Chatbots worden datagedreven, waarbij ze dankzij machine learning steeds slimmer worden en dus betere antwoorden kunnen geven;
  • Ze zullen steeds meer spraakgestuurd te bedienen zijn.

Chatbots zijn goedkoper in te zetten dan een menselijke helpdeskmedewerker, en geven ook nog eens razendsnel antwoord. Tegenwoordig worden chatbots ook steeds vaker ingezet om proactief en contextgebaseerd websitebezoekers aan te spreken, te helpen bij mogelijke vragen en de dialoog aan te gaan. Chatbots zijn in de nabije toekomst nog slimmer worden en zullen nog vaker ingezet gaan worden. Hoogstwaarschijnlijk is de chatbot straks een volkomen logisch en ingeburgerd communicatiemiddel tussen klant en bedrijf.

Trend 16: Focus op micro moments
Mensen spenderen dagelijks gemiddeld 3 uur en 35 minuten op hun smartphones. Tegen 2019 steekt de smartphone de televisie voorbij als medium met de meeste minuten (in de V.S.). Micro moments is een nieuw consumentengedrag, zoals gesteld door Google. Het levert je marketingboodschap duidelijk en beknopt op een manier die interessant is voor de consumenten. En dat binnen een tijdspanne van slechts seconden (anders verlies je hun aandacht aan een ander artikel!). Om de komende jaren voordeel te halen uit micro-moments, zorg je dat je aanwezig bent op het specifieke tijdstip en de plaats waar je consumenten zoeken naar informatie. Denk hierbij aan Google, Google Maps, Amazon en YouTube.

Trend 17: Meer interactieve content
Je fans willen gehoord worden. Ze willen interacteren met je merk. Hoe sneller je ze de mogelijkheid geeft om zich te laten horen, hoe eerder ze geïnteresseerd zijn in de rest van je verhaal. Een golf van interactieve content ligt aan onze voeten: polls, contests, quizjes, video’s… Enzovoorts. Mensen die interacteren onthouden beter wat er van ze wordt gevraagd. De mogelijkheid tot interactie met merken is de reden waarom Instagram Stories en YouTube zo goed werken. Haak bijvoorbeeld in op feestdagen en gebeurtenissen en je posts zal meer mensen bereiken.

Trend 18: De doorbraak van visual search
Visual search brengt je gebruikservaring naar een heel nieuw niveau. Via het uploaden van een afbeelding kan je een zoekopdracht uitvoeren, waarbij je meer specifieke resultaten krijgt. Pinterest bracht Lens op de markt, een visual search tool die gebruikers toestaat hun smartphone camera’s te gebruiken om te zoeken op Pinterest. Ook Google bracht een visuele tool uit. Google Lens is een visuele zoekmachine van Google dat objecten, bezienswaardigheden en andere dingen visueel herkent door gebruik van een camera app. Met een foto van een businesskaart, een boek, een gebouw, monument of een schilderij kan je dus meer informatie opvragen en opslaan over dit object. Ook via CamFind kan je via een foto informatie opvragen over gelijkaardige afbeeldingen, prijsvergelijkingen, lokale shopping resultaten, enzovoorts. Slimme marketeers kunnen de concurrentie een stapje voor zijn door op deze visual search-trend in te springen en klanten aan te trekken via een beeld van je product.

Trend 19: Langdurige relaties binnen de infleuncer marketing
Influencer marketing is een zeer effectieve marketing techniek in het aantrekken van klanten. Influencers kunnen iedereen zijn: van beroemdheden en instagram- of youtube sterren tot bekende bloggers en journalisten. Ze helpen het woord naar buiten te brengen over je bedrijf of product via hun social media platforms. Influencer marketing is geen nieuw begrip, maar het belang van influencers in de online marketing groeit. De huidige aanpak, waar influencers openlijk producten aanprijzen, blijkt minder te werken. Consumenten worden zich meer bewust en influencer marketing wordt steeds uitdagender. Brands willen daarom voortaan een meer subtiele aanpak hanteren. Merken gaan zich naar meer langdurige relaties bewegen met hun influencers. Ze willen lange termijn relaties aangaan met hun influencers en zo samen groeien doorheen de jaren. Zo kunnen ze ook voorkomen dat influencers ineens voor een concurrerend merk kiezen, zoals Selena Gomez met Louis Vuitton. 

Trend 20: Meer marketing toepassingen in de blockchain
Veel grote bedrijven zijn vandaag de dag met blockchain aan het experimenteren. Elke industrie kan blockchain gebruiken en heeft daarom enorm veel potentieel. Momenteel zijn er echter weinig industrieën die de technologie daadwerkelijk integreren. Dit kan in 2020 helemaal omslaan, zéker in marketing. Om een transactie in blockchain te maken, heb je een cryptocurrency nodig. De twee grootste cryptocurrencies zijn Bitcoin en Ethereum. Nu is er ook een cryptocurrency die online marketing efficiënter maakt. Verschillende omstandigheden zorgen ervoor dat gebruikers online advertenties niet met aandacht lezen (ad blockers, laadtijd, banner blindness…). Wat maakt dat adverteerders heel veel betalen en uitgevers als Facebook en Google dit geld gewoon opstrijken in ruil voor weinig informatie over data en targetingmogelijkheden. Basic Attention Token (BAT) is een cryptocurrency die de aandachtspanne van de gebruikers meet bij het lezen van advertenties. Deze wordt gedeeld tussen de gebruiker, uitgever en adverteerder en beloont de uitgevers met BATs. Uitgevers krijgen meer winst, want tussenpersonen en fraude worden verminderd. Gebruikers krijgen beter getargete advertenties en adverteerders krijgen meer data over hun uitgaven. Iedereen blij met een meer transparante en efficiënte, blockchain-gebaseerde digitale markt. We kunnen meer van dit soort marketing toepassingen verwachten in 2020.

2020: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Nóg meer kansen. Want dat is het leuke aan online marketing: Google, Facebook en Microsoft komen continu met innovaties. Bovendien verandert klantgedrag voortdurend. Het doorlezen van deze 20 online marketing trends is een goede eerste stap om je voor te bereiden op 2020. Toch is het minstens zo belangrijk om zelf continu je ogen open te houden en kritisch te kijken naar jouw kansen en uitdagingen. Want iedere situatie is uniek en vereist zijn eigen aanpak. Ik zie je volgende keer weer op mijn blog! 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *