List

Ik ging enkele jaren geleden met een paar vrienden naar de kroeg. Toen dronk ik nog alcohol, en vaak ook iets te veel. Vervolgens kwam er een mooie vrouw binnen die mijn aandacht trok. Ik kon stiekem niet ophouden met naar haar te kijken. Na wat teveel staren en wat shots met mijn vrienden, vond ik uiteindelijk de moed om op haar af te stappen. Ik begon wat om haar heen te dansen en niet veel later zag ze me staan. Ik had geluk, want ze begon ook met mij te dansen. Dat ging allemaal best goed, maar toen begonnen de shots in te werken en werd ik overmoedig. Zonder maar één woord met haar uit te wisselen, ging ik er volledig voor en probeerde ik haar te kussen. Grote fout. Ze duwde me weg en ik heb haar vervolgens nooit meer gezien.

Klanten aantrekken in plaats van vrouwen

Dit bericht gaat niet over vrouwen versieren of teveel alcohol drinken. Nee, vandaag praten we over het aantrekken van nieuwe klanten. Ik zie vaak dat bedrijven dezelfde fout maken als ik deed in de kroeg. Laten we eens kijken wat er in het verhaal mis is gegaan.

Waarschijnlijk was de grootste fout dat ik niet met haar in gesprek ben gegaan. Wanneer je de tijd neemt om met iemand te praten (zoals je praat met potentiële klanten), kun je ze een verhaal vertellen, vertrouwen opbouwen en hen de tijd geven om jou (en je product) te leren kennen, om ze uiteindelijk een beslissing te laten nemen over wat ze willen.

Een vrouw versieren of je product verkopen vereist een geleidelijke aanpak. Je moet niet teveel willen, in een te vroeg stadium.

Wat bedrijven moeten begrijpen is dit: de meeste mensen kopen niet meteen, ze hebben tijd nodig om na te denken. Net zoals bij de meeste vrouwen kun je niet meteen met ze naar bed. Ze willen je eerst leren kennen, kijken of je geen engerd bent en of ze je echt leuk vinden. Je moet dus eerst om kleinere dingen vragen. Misschien een kus, of gewoon haar telefoonnummer! Daarmee kun je de geleidelijke aanpak starten. Je kunt regelmatig met haar praten (zonder de harde muziek) door middel van gesprekken via de mobiel. Je kunt haar vervolgens om een date vragen om haar beter te leren kennen. Misschien wil ze uiteindelijk ook eens met jou naar bed. Lang verhaal, maar het komt hierop neer: wees niet opdringerig. Niet bij vrouwen, maar ook niet bij je klanten.

Het scoren van klanten door middel van e-mail

Een ander probleem dat je vaak tegenkomt, is dat de vrouw van je dromen je website bezoekt en dat ze je website leuk vindt, maar dan weer vertrekt en nooit meer terugkomt. Ik heb hier natuurlijk niet over de droomvrouw, maar over de droomklant. Net zoals ik de mooie vrouw in de kroeg nooit meer zag, geldt dat ook voor de potentiële klant die op jouw website komt. Op het internet hebben mensen het aandachtsspanne van een goudvis. Zodra ze het niet bevalt, vertrekken ze na enkele seconden. Vervolgens zie je ze nooit meer terug.

Het scoren van een telefoonnummer van een mooie vrouw kan je vergelijken met het verkrijgen van het e-mailadres van een potentiële klant. Als iemand je website bezoekt, moet het krijgen van het e-mailadres het hoofddoel zijn. Wanneer je deze eenmaal hebt, kun je langzaam beginnen om jezelf en je product voor te stellen. Er is geen haast, het e-mailadres verloopt niet zomaar.

Websitebezoekers kopen je product niet meteen, vraag daarom om hun e-mailadres!

Door het e-mailadres te ontvangen, kun je op een ander tijdstip een salespitch geven en/of al wat waardevolle demo’s of kortingen aanbieden. Wat je doet om jezelf en je product te introduceren, is aan jou. Het is belangrijk om niet te opdringerig te zijn en ze langzaam met waardevolle content te voorzien. Het scoren van klanten door op verschillende momenten in te haken, wordt een salesfunnel genoemd. Het is dé manier om je droomklant jouw product te laten kopen.

Er zijn verschillende salesfunnels, maar daar hebben we het vandaag niet over. Het belangrijkste onderdeel van vandaag is dat je in het eerste contactmoment om een e-mailadres moet vragen. Denk na: wat kun je nu doen om het verkoopproces van jouw bedrijf te versoepelen? Begin eerst met het in kaart brengen van de het gehele proces (of de salesfunnel) en kijk waar het wringt. Strijk ze glad en lever toegevoegde waarde in elke stap waar de klant moeite voor moet doen. Het leveren van waarde kan het aanbieden van een ebook zijn, maar ook een korting. En vergeet niet: probeer er op het begin nog geen geld aan te verdienen, maar biedt het gratis aan in ruil voor wat contactgegevens, zoals bijvoorbeeld een e-mailadres. Zo kan jij op een later moment laten zien dat je product of dienst hun geld waard is ;-).

Belangrijke inzichten

  • Kus niet zomaar een vrouw
    • Ga niet meteen over op sales, stel jezelf eerst voor aan je potentiële klanten
  • Verkoop is een geleidelijk proces
    • Geef een goede introductie, zorg voor waarde, werk langzaam. Ontwerp een salesfunnel
  • Websitebezoekers zullen je product niet meteen kopen, vraag hun e-mailadres!
    • Als je hun e-mail hebt, verlies je ze niet zo gemakkelijk en kun je een salespitch, demo’s of kortingen aanbieden

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *