List

De afgelopen maanden heb ik als stagiair Startup Development & Marketing gewerkt bij BW Ventures. Dit was een ontzettend leuke en leerzame periode. Ik heb verschillende facetten van het ondernemerschap mogen ervaren, doordat Maarten van Kroonenburg mij nauw heeft betrokken bij zijn bedrijf. In dit artikel zal ik vertellen wat mijn belangrijkste leermomenten waren en wat ik tijdens mijn stage heb gedaan.

De eerste twee weken van mijn stage heb ik onder andere kennis gemaakt met Inbound Marketing, dat is een werkwijze waarbij je je klanten aan je bindt door via het internet waardevolle content aan te bieden. Hierdoor willen mensen graag het bedrijf volgen, waardoor je loyalere klanten opbouwt en op een natuurlijke wijze groeit. Deze methode is ook toegepast bij Get Real, een platform voor ondernemers en investeerders, dat enkele maanden na de start mijn stage door BW Ventures werd gelanceerd.

Drie weken later begon de accelerator (XLR) van BW Ventures: een programma waarbij startups begeleid worden om in korte tijd op te schalen. Ik heb geleerd dat veel accelerators zijn geneigd om zichzelf op te blazen. Ze bouwen een uitgebreid ecosysteem, geven mooie presentaties en laten aan de buitenwereld zien hoe fantastisch ze zijn. Maar dit haalt de aandacht weg van waar het écht om draait: het bouwen van duurzame en schaalbare businessmodellen. Bij BW Ventures kijken ze niet naar dat mooie plaatje, maar naar de omzet van de startups. Dit voorkomt dat startups overgewaardeerd worden en failliet gaan door het te vroeg opschalen van hun bedrijf.

Bij aanvang van de XLR werden de Pirate Metrics uitgelegd. Met de Pirate Metrics kun je de klantenreis in vijf stappen formuleren, waardoor je op een doeltreffende manier het succes van je klantenreis kunt meten. Als je bijvoorbeeld weet dat veel mensen op je advertentie klikken (Acquisition), veel bezoekers een formulier op je website invullen (Activation), maar vervolgens vrijwel niemand terugkomt op de website (Retention), dan weet je dat je moet werken aan het terug laten keren van leads naar je website. Door de klantenreis met Pirate Metrics inzichtelijk te maken, kun je precies weten waar je aan moet sleutelen om groei binnen de organisatie te stimuleren.

Vervolgens werd de groeiformule uitgelegd. De groeiformule is een formule waarin alle maatstaven staan die effect hebben op de groei van een product. Een groeiformule van Ebay is bijvoorbeeld: aantal verkopers × aantal opgenomen producten × aantal kopers × aantal succesvolle transacties = groei. In iedere groeiformule is één maatstaaf de North Star Metric: de belangrijkste maatstaaf waar alle groei-activiteiten op afgestemd zijn. Zo’n North Star Metric stel je op, omdat veel startups geneigd zijn alles te optimaliseren. Zo voorkom je dat er door gebrek aan focus productiviteit verloren gaat.

Op een later moment in de accelerator heb ik startups geholpen met het inrichten van marketing automation software, genaamd HubSpot. Ik vond het werken met HubSpot ontzettend leuk om te doen, omdat ik erachter kwam dat marketing een stuk effectiever gedaan kon worden. De software stuurt relevante content naar potentiële klanten en bespaart veel tijd. Bovendien kun je in HubSpot onder andere landingspagina’s ontwikkelen, waardoor je met minimale moeite proposities van startups kunt toetsen.

Naast de accelerator, ben ik meegegaan naar door Maarten gefaciliteerde growth hacking workshops. Hier hielp ik operationeel mee met het opzetten van groei-experimenten. Ik vond het verrassend om te zien dat gevestigde bedrijven minder goed georganiseerd waren dan ik in eerste instantie verwacht had. Uit angst voor reputatieschade vonden ze het bijvoorbeeld lastig om snel concepten te toetsen.

Het meest leerzame aan de workshops vond ik de financiële metrics. Nederlandse bedrijven zijn niet snel bereid veel geld uit te geven aan marketing. Ik heb geleerd dat dat zeker het geld waard kan zijn, vooral als je vooraf kan inschatten hoeveel omzet je ervoor terug krijgt. Door middel van Lifetime Value (LTV) en Customer Acquisition Costs (CAC) kun je precies uitrekenen hoeveel je uit kunt geven aan marketingkosten. De beste verhouding om exponentieel te groeien als organisatie is 3:1 (LTV:CAC), dat veroorzaakt een cyclus waarin je als organisatie makkelijk kunt versnellen.

Twee weken na de eerste growth hacking workshop begon een pre-accelerator met andere deelnemers. In de pre-accelerator valideren startups hun businessmodel om vervolgens hun onderneming verder uit te bouwen. Dit programma gaat vooraf aan een accelerator, omdat niet duurzaam kan groeien zonder een product/marketfit.

Met mijn eigen startup Jopper had ik al eens een pre-accelerator (PreXLR) doorlopen, waardoor ik verwachtte ik alle materie nog te weten. Dit bleek niet zo te zijn. Ik begreep de basis van het programma wel, maar bepaalde definities waren mij niet helder meer. Dan ben ik geneigd om me passiever op te stellen, waardoor ik zaken slechter begrijp. Omdat ik hier tegenaan liep, gaf Maarten mij de kans persoonlijke coaching sessies van Kees Blok en Floris van der Lee te krijgen.

In deze sessies heb ik geleerd zelfverzekerder in mijn schoenen te staan. Door in de pre-accelerator vaker op de voorgrond te stappen, durfde ik uiteindelijk meer te vragen. Dat zorgde ervoor ik minder bang was fouten te maken, en meer leerde. Daarnaast heb ik met hun gewerkt aan het ontdekken van mijn persoonlijke ambities. Ik heb met ze gekeken naar de meest impactvolle verhalen uit mijn leven en heb vervolgens in één zin duidelijk gemaakt waar ik iedere dag mijn bed voor uitkom: ik wil mijn liefde voor andere mensen gebruiken om ze veilig te laten voelen.

Naast de waardevolle coachingsessies van Kees en Floris, was het bijzonder om te zien wat voor succes er uit zo’n pre-accelerator kan komen. Eén startup kreeg het bijvoorbeeld voor elkaar om tientallen intentieverklaringen van €200 per maand te ondertekenen, zonder een product te hebben. Dit lukte ze omdat ze door het programma zo goed de klant begrepen, dat de belofte perfect aansloot bij de wensen van deze klanten. Doordat de startup deze intentieverklaringen had liggen, was het eenvoudig om een investering op te halen. Ik verbaasde me hoe goed en gedisciplineerd de oprichter van deze startup het programma had doorlopen, ook al was hij zelf sceptisch over zijn geleverde prestatie.

Na de pre-accelerator heb ik ook meegeholpen met een innovatietraject bij een corporate. Ondanks dat dit ontzettend interessant was, liep ik regelmatig tegen mijzelf aan. Door hoge eisen te stellen aan mezelf veroorzaakte ik schuldgevoelens over de dingen die niet lukte. Ik kreeg steeds meer de neiging mijn taken niet af te ronden en allerlei zaken te vermijden. Gelukkig heb ik dit kunnen bespreken, wat mij hielp mijn aanpak te veranderen. Ook al kun je je gedrag niet in één keer volledig veranderen, tijdens mijn heb ik stage veel stappen gezet in de goede richting.

Niet alleen weet ik door mijn stage beter waar mijn kwaliteiten en valkuilen liggen, ook weet ik beter wie ik ben en wat ik kan. Daarnaast heb ik veel kennis opgedaan over onder andere growth hacking en de Lean Startup methodologie. Daardoor begrijp ik nu een stuk beter hoe je een innovatief bedrijf kunt opzetten, wat precies is wat ik graag wilde leren. Als laatste vind ik het dan ook belangrijk om Maarten te bedanken voor de kansen die ik heb gekregen als stagiair bij BW Ventures. Het was een geweldige periode! 🙂

Een creatief overzicht van mijn stage bij BW Ventures

Klik hier om mijn eindbeoordeling (8,5) inclusief feedback te downloaden

One Response to “Wat heb ik geleerd tijdens mijn stage bij BW Ventures?”

  1. Berry Timmers

    En wij kregen met jou een top stagiair die zijn meerwaarde volop bewezen heeft. Onze wegen gaan dan zeker niet scheiden. Tot binnenkort. En als Fontys DBC studenten allemaal dit niveau hebben, mogen ze morgen al bellen voor een stageplek 👍

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *